Schepen Edwin De Cleyn lanceert fietstaxi/boodschappendienst vzw ANA

maandag, 28 april, 2014
District Berchem & Provincie Antwerpen steunen fietstaxi – boodschappendienst vzw ANA

De provincie Antwerpen

De provincies kregen bij de laatste staatshervorming voor Welzijn de specifieke taak om aan impulsbeleid te doen.  Impulsen geven wil zeggen: kansen geven aan originele denkers, aan verenigingen en  organisaties. Hen een duwtje in de rug geven om te kunnen starten, en later op eigen benen verder te gaan. Dat is het beleid van gedeputeerde voor welzijn, Peter Bellens.

Boodschappendiensten, zeker seniorenboodschappendiensten

bestaan al op vele plaatsen in de provincie.  Maar dit invullen vanuit arbeidszorg, en koppelen aan riksja’s, dat is origineel en innovatief.  De provincie ondersteunt dit project dan ook eenmalig met een subsidie van 10.000 euro. De provincie volgt dit project met bijzondere aandacht op en wenst het veel succes!

Het district Berchem

Het district Berchem is grote fan van het nieuwe project van ANA en steunt het dan ook van harte! Hoe?  Door mee te denken, praktische hulp bij de communicatie, en uiteraard ook financieel. Door een twee maal een jaarsubsidie van 10.000 euro werkingsmiddelen toe te kennen.

Waarom sprong Berchem we meteen mee op de riksja? Omdat het seniorenbeleid van ons district hierbij volledig aansluit.

Het seniorenbeleid van het district Berchem heeft 2 speerpunten:

1. Iedereen zo lang mogelijk thuis laten wonen. Let wel: iedereen, het Berchems beleid wil absoluut alle senioren aanspreken.
  2. Niemand thuis laten zitten: wij brengen graag mensen samen en strijden zo ook tegen eenzaamheid, strijd tegen het thuiszitten zonder doel, tegen sociaal isolement.

Duidelijk een win – win: door dit project kan je langer thuis blijven wonen, en uiteraard kom je dankzij dit project meer buiten, neem je deel aan de samenleving.

Maar daarenboven is er nog een voordeel voor het district. Sinds vorig jaar zetten we ook uitdrukkelijk in op armoedebestrijding. Ook hier een win – win. Enerzijds wordt via arbeidszorg iemand een stap dichter bij werk gebracht, anderzijds werken we aan de contactarmoede van de senior-klant.

En er zijn nog winsten. Laat me alles proberen samen te vatten: win-win-win-win-win (vijfvoudige winst): voor de senior, de lokale middenstand, de arbeidszorg-medewerker, uitbreiding voor vzw ANA & een mogelijke  auto minder, winst voor het milieu.

Dus heel concreet: 2Tact is gestart. Vanaf vandaag kan iedereen bellen naar ANA om een rit vast te leggen, op het nummer 0489 34 61 50. Voor 3,5 euro brengt de fietstaxi je tot 6 km ver, een rit duurt maximaal anderhalf uur.

De medewerker van ANA gaat met je mee winkelen, en neemt zonder probleem je rollator mee. Er is voldoende plaats voor de boodschappen, en ja, ook een bak bier kan mee. Babbel & glimlach zijn in de service inbegrepen!

Meer info? Edwin De Cleyn 0479 43.00.16 – kabinetschef gedeputeerde Bellens en Berchems schepen voor senioren en armoedebestrijding (edwindecleyn@admin.provant.be)

Zie meer: