CD&V Berchem nodigt u uit voor zijn eerste iftar op 18 juni

zondag, 12 juni, 2016

De heilige maand Ramadan is begonnen.

Ramadan

Naar het voorbeeld van de profeet Mohammed vasten moslims in deze maand tussen dageraad en zonsondergang. Dit vasten is een van de vijf zuilen van de islam, zijnde geloofsbelijdenis, rituele gebeden, geven van aalmoezen, pelgrimstocht naar Mekka en als vijfde de vasten of de Ramadan. Zieken, zwangere vrouwen, militairen in oorlogstijd, jonge kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid (denk bijvoorbeeld aan mensen met suikerziekte) of vertragend werkt op herstel van een ziekte zijn echter niet overal verplicht om te vasten. Ook zijn de gezondheidscomplicaties bij het vasten een probleem. Daarom kan best alleen gevast worden als men in een gezonde toestand verkeert. Naast het vasten kunnen vrijwillig extra gebeden gedurende de nacht worden verricht. Moslims bidden gedurende deze maand meer om de geloofsovertuiging te doen toenemen. Naast een maand van bezinning, is ramadan een maand waarin extra aandacht geschonken wordt aan verdraagzaamheid, vrijgevigheid, liefdadigheid en saamhorigheid.

Iftar

De iftar is de maaltijd, die gedurende de vastenmaand Ramadan, door moslims genuttigd wordt net na zonsondergang. De iftar wordt ook aangegrepen om moslims samen te brengen, maar ook om niet-moslims uit te nodigen deel te nemen aan deze gezamenlijke dis.

U bent dus allemaal welkom:

Wanneer? 18 juni - 21u15: onthaal - 21u30: welkomstwoord - 22u07: Iftar

Waar? 't Oud Kappelleke, Ferdinand Coosemansstraat 127, 2600 Berchem.